Monday, August 30, 2010

Sambal Udang Celup Air

lama tul update blog kan.. hehehe..bukannyer apa, sbnrnya laptop ni selalu sgt hang.. hilang mood nak update blog.. while nak post entry ni pun, dekat 2 kali kena restart laptop ni.. dah uzur benar agaknyer..

dah 20 hari kan kita puasa.. lagi 10 hari jer dah nak raya.. cepat btul masa berlalu.. sama la dgn aingin tuk memasak aku.. hehehe..
mls sungguh skang nak masak.. selera pun kurang tp beratbdn x kurang2 gak.. hehehehe

alhamdulillah, persiapan raya pun semuanya dah siap.. dari baju anak, baju aku, baju hanan semuanya dah lengkap.. duit raya pun dah tukar.. kuih pun semua dah amik.. konon2 pasang mission nak wat kuh raya sndri.. x tau la menjadi ke tak...

apa2 je aku merepek ni.. jauh skali dgn tajuk entry ni kan.. td tu mukadimah jer.. hehehe

berbalik pada tajuk.. Sambal Udang celup Air...
actually nak cerita pasal selera aku n Hanan yg completely jauh berbeza..

Hanan ni Pure Johor.. so dia sgt2 la suke masakan pedas.. Pedas yg Extra plak tu..
aku plak, x leh mkn pedas langsung.. KFC Hot n Spicy pun leh membuatkan aku cirit-birit.. sgt la x thn pedas..

alkisah bile puasa ni.. klu aku wat sambal udang ker, sotong ker.. msti la x berapa pedas.. klu x aku sndri x leh mkn.. tp senangnyer hanan ni.. a mkn apa jer.. walupun x pedas.. dia ok..

bile time cuti, aku confirm balik umah k aku.. so far dah mggu ke3 balik umah mak msti mak akan masak Masak Lemak cili Api.. itu sgt a favourite ai.. x kira la udang ker, sotong ker.. dan smlm mak msk Masak Lemak Cili Api Ikan Talapia... huhuhuhu.. Mmg sgt best..

this week juga.. kitorang balik umah mak mertua aku kat Johor nu... sedih la.. sbb masakan diorang completely totally jauh beza dgn selera aku.. of course la fav food hanan ada.. Asam Pedas.. dia syok ler.. menambah bkan main lg.. aku lak terkial2 je mkn.. nasib la ada ayam goreng.. ikan Asam Pedas tu mkn, tp kuah x amik.. kering je la nasi aku tuh.. Ada gak siput sedut masak lemak.. tp x lemak pun.. x tau la diorg letak santan ke x.. 2x berbuka kat sana.. tersiksa perut ai.. aku mmg cerewet makanan, tu pasal bile masakan tu x kena dgn selera aku.. pus terus selera.. Teruk ke??? :P

eh.. lupa plak.. melalut ntah ke mane ntah aku ni..
ok, berbalik pada perbezaan selera aku n hanan... kisah ni jadi 2-3 bulan yg lepas.. hari cuti..
so nak masak la lunch.. dgn excitednya, nak masak la sambal udang..
cili kisar dah ada.. aku biasa beli siap kat pasar... masak punya masak... lupa nak rase.. bile dah siap.. Hanan la tukang rasa... jwpan dia "sedap.. tp pedas sket"..
iuh.. pelik!!!! sbb dia x nah complen pedas... bile aku rase...
nak ko!! bukan pedas sket... Giler.. giler.. gillerrrrrrr punye pedas... dah buang cket cili tu pun masih pedas gler... aku mkn sampai berair mata.. last2 sbb x thn.. aku ltk air kosong dlm mangkuk.. celupkan udang tu dlm air supaya x pedas ngat la kononnyer.. baru la boleh mkn.. Si Hanan seronok la, sbb aku masak sambal pedas seperti yang sgt disukainyer..

kesannya??? mlm tu puas la aku berulang ke toilet... Sian ai!!!


selingan cket.. INI la Permata Hati saya

2 membebel:

amni said...

dah besar budak 2 orang nih..lamanya xtgk diorg..bila laa bleh jumpa ye..

Madamme Anne said...

dtg kuantan.. leh la jumpa... hehehe...