Wednesday, August 4, 2010

Asthma Lagi


Semalam Anas kena Asthma lagi... rasenya sejak April, tiap2 bulan dia kena asthma.. risau btul la..

dia mmg da selsema sejak dari pg smlm.. bile amik dia dari taska.. dia seem ok jer, cume ada batuk2 sket.. bile ikat kan dia kat babysit dia.. x jauh keta bergerak.. dia muntah.. byk gler.. kesian sgt.. sampai rumah terus aku mandikan dia.. mlm tu, tgk cara ketawa dia pun dah berubah.. Hanan suggest supaya bwk di g klinik.. so dlm kul 7.45mlm, kitorang terus ke klinik.. tp dia mmg kanak2 yg lincah.. walaupun dia sakit.. dia berlari sane-sini.. letih nak mengejar. Bile doc. check, mmg ada kahak.. so terus nebulizer.. kitorang sampai rumah dlm kul 10 mlm.. kebetulan plak, aku mmg sakit kepala semalam.. so terus la tdo... dlm kul 11, aku terkejut dgr Anas menjerit.. mule2 sekejap jer.. tp lama2 dia merengek, membebel ntah mcm2.. aku da start risau dah.. pukul 12.24pg jam waktu tu.. Hanan suggest gi Emergency HTAA.. tp aku klu leh x nak g HTAA.. takut perkara mcm kat Hospital Mersing dulu jd lg.. so lepas kira2 duit, kitorang pun g KSH..

Kesian Ain, terpakse dikejutkan.. tp dia mmg lali giler mata.. so dia x berapa sedar la.. sampai je kat KSH.. masuk kat emergency tu.. aku kena reg dulu.. Anas berjalan sendri ikut aku.. Mcm x sakit pun ada dia ni.. xtif sgt..
sampaikan nurse tu igt yg sakitnya ain, sbb Ain berdukung dgn Hanan.. hehehe..

lepas reg, doc check paru2 Anas.. mmg kena Nebulizer skali lg.. Doc suggest admit ward.. tp aku refuse.. lagipun dia suh admit sbb nnt 4 @ 6 jam nnt kena Nebulizer skali lg.. So, aku ckp x yah la admit sbb rumah x ler jauh ngat pun takat nak dtg lagi 4 @ 6 jam tu..

lepas wat Nebulizer, dia mkn cergas.. sampai kerusi doktor pun diangkatnye.. ketawa doctor tu.. x padan dgn sakit.. sampai rumah dlm 2pg lebih, Anas pun terus tdo sampai pg..

kul 7.45 aku sampai opis.. punch card, then bawak dia di KSH balik wat Nebulizer skali lagi.. terus hantar taska..
pesan kat taska, anything happen, call immedietly.. alhamdulillah.. still ok.. harapnya dia ok la.. risau sgt rase..






ni waktu kena Nebulizer kat Klinik Alfarabi.. walaupun dah selalu.. masih lg menangis, melalak..



sila abaikan mummy yg chomel tu.. :P






lepas Nebulizer kat KSH.. suke2 dia main sofa kat lobi.. kul 2 pg, mane ada org sgt pun.. hehehe


8 membebel:

Intan Inn said...

salam perkenalan...kesiannyer kat anak u tue..erm saya cadangkan awak cari lampu garam natural banyak khasiat nyer..sekurangnyer boleh kurangkan asma anak u...sbb adik n hubby saya pun ada asma...

-Sara- said...

siannye anas..tke cre ok :)

Madamme Anne said...

intan: salam perkenalan.. btul ker.. anak i tu, dulu ida ekzema teruk.. bile kulit dia dah ok.. asthma dia plak teruk. well, tq 4 sharing the info..

Madamme Anne said...

sara: dia dah ok dah.. alhamdulillah la.. mencabar btul jaga anak yg x brape sihat ni kan.. huhuhu

Intan Inn said...

dugaan mmg banyak jaga anak..intan pun anak no2 exzema teruk sgt.skrg alhamdullillah dah kurang sket..erm anne tinggal kat mana??

Intan Inn said...
This comment has been removed by the author.
Madamme Anne said...

intan: Anne duk kuantan.. kesian kan budak2 yg ada ekzema ni..time nak tido la yg paling seksanyer

Intan Inn said...

ohh kuantan...intan ada jual lampu garam tue..anak2 skrg dah ok sket hubby pun kuranglah asma n dengkur nya...kalau dekat leh bg by hand jauh nak kene pos mahallah... kalau ada dtg kl bgtau yer...email kat intan ..cactess_intan@yahoo.com