Thursday, July 22, 2010

kongsi cerita

duk blokwalking n fb.. tertgk la comment yg dakcik Ain tulis kt fb ezzah.. perkataan kuantan tu yg wat aku tertarik utk bukak blog dia..
rupanye kesah bb dia.. BB DQ yg terkena ekzema..
rasenyer aku sendiri pernah copy n postkan satu entry pasal ekzema ni.. kat sini..

ekzema mmg dah x leh lardari hidup aku.. aku sendiri mengidap ekzema ni dari zaman sekolah lg.. tp that time x de la teruk sgt..
tp time aku pregnant..mmg serius teruk..
waktu pregnantkan ain..
jari manis tgn kanan aku.. sentiasa berbiji air.. slh makan jer..
msti gatal n luka..
bile pregnantkan anas.. lagi teruk..
kaki aku sampai bengkak dan x leh jln..
eventhough sampai sekarang ekzema aku masih teruk..
mgkin sbb aku x lelah n x resdung.. so aku dpt ekzema,,
tp klu aku jer, mmg x jd hal..
Tp Anas, anak aku yg kecik tu pun terkena..
sgt kesian..
pernah sampai kuku jari kaki dia tercabut..
kesian sgt.. tiap2 mlm kitorang ni.. aku n hanan akan sapukan ubat..
letak minyak gamat..
sedih bile tgk dia leh tido sbb kegatalan.. dia akan sentiase bergaru.. pastu mula la luka..
mcm2 jenis klinik n ubat dah kitorang cube..
tp tetap mcm tu..

doktor ckp sbb dia alergik.. dah lah dia kena ekzema.. dia pun lelah sama.. alahai,
risaunyer hati..
macam2 susu kitorang tukar.. Last sekali doctor suggest cari susu yang ada tulis H.A..
kitorang beli la yg NAN H.A tu.. then dia ok sket..
*Ain leh try la susu tu.. elok tuk budak elergik..
harga mungkin masih mampu kot.. setin yg 600gram harga dlm rm60-rm70..
Klu Anas dulu, setin tu mampu tahan seminggu.. boleh thn gak la parahnyer kan.. tp demi anak.. xper la kan...

enviroment rumah???
kami x pakai karpet.. Ain Hana x leh main doll yg ada bulu2.. seme sbb takut Anas akan lelah atau alergik..

sampai la satu hari, jiran depan rumah Anas.. dia suggestkan pergi klinik kat kuala terengganu.. kebetulan kilang hanan wat family day kat KT, kitorang pun gi la klinik tu..
lepas kena consult n dapat ubat.. semua yg di charge oleh klnik lebih kurang rm300.. fuh!!!
tp aku dah standby duit sbb jiran aku ckp harga dia mmg mhl mcm tu..

Pesan doktor tu.. selama 3 hari.. kami satu keluarga cuma boleh mandi sehari je skali sbb kena pakai losyen tu selama 12 jam.. bygkan!!! :D
lepas 3 hari, semua pakaian, selimut, alas bantal, cadar, tuala perlu dimasak dgn air panas.. huhuhu...

alhamdulillah, sejak anas pakai & mkn ubat tu.. ekzema dia kurang terus.. klu naik pn, bijik2 air jer.. lepas bijik2 air tu pecah.. hilang la gatal2 dia...

cume... bile dah hilang gatal.. asthma dia la plaknyer..
selang 2-3 bulan, msti kena sedut.. klu time lelah dia dtg teruk..
seharian berulang alik ke klinik.. klinik Yaw n Klinik Ang la tempatnyer..
doktor ckp, dia akan mcm ni sehingga sekolah...
hurm... itu cume anggaran doktor kan...
yg penting kita sentiasa la usaha...

6 membebel:

deelira@deeliraz said...

sian anak anne tu.sabar la anne.carila penawar apa saje.asalkan dia sembuh k.dugaan tu akan datang dalam pelbagai cara.utk kesenangan dia pada masa depan..buatla apa saje.kita jgn benti dari berusaha.

-Sara- said...

oyekee..hmm ssah gk cmtu kn..kesian sbb dorg kcik g knn..xpelaa yg penting kte tawakal la cri ubt terbaek demi ank2 :)
alhamdulilah syaqir xde mslah skit kulit yg teruk cume ruam2 biase jee :)

dakcik said...

anne : tenkiu ek share info..rupenye ramai gak yg senasib kite...anak kawan ain yg lain pun da kene..sian kan tgk anak tergaru2..

ain igt nk cube pediasure..sedap doc ckp susu 2 sgt bagus..ckp doc la kan..hope mmg baguslaa..

dh pk pjg..biar mahal asalkan anak selamat dan sihat sempurna...:)

tenkiu coz prihatin!.:)

Madamme Anne said...

zue: skang dia dah 2 thn.. alhamdulillah la dah kurang cket.. dulu waktu dia kena gatal teruk.. sampai taska pun x bg dia dtg.. katanyer takut ibu bapa lain komplen.. preasure gak.. alhamdulillah la skang.. cume klu time dia kena lelah, mmg sgt mencabar.. sbb dia akan lembik jer.. sayu hati tgk..

Madamme Anne said...

sara: bgs la syakir x teruk.. kesian diorg ni x tau apa2 lg.. sedih tgk klu time diorg sakit.. kita g kerja pun hati x senang kan..

Madamme Anne said...

ain: xper.. kita same2 kongsi info kan.. :D
try je susu yg doc suggestkan.. macam anak saudara N dulu, dia try susu apa ntah, naik kudis teruk sgt.. tukar susu terus ok..