Tuesday, May 4, 2010

Asam Garam Rencah Rumah Tangga Edisi Madam Anne

Bercerita ttg kehidupan rumah tangga.. aku sgtla menyokong seratus peratus pada entry Ezzah dan Entry Ain.. semuanya berkisarkan kehidupan sebagai suami isteri..
tahun ni dah 5 tahun aku bergelar suami isteri dengan hanan. Macam2 perkara yang telah mematangkan aku sebagai seorang isteri dan ibu..
ye, ramai pun tau yang saat aku bergelar isteri ketika aku baru berusia 20thn.. gatai sungguh nak kawin.. hehehe
tp itulah yang dikatakan jodoh kan, setelah berbagai2 dugaan menimpa kami sepanjang usia perkahwinan kami berdua.


hanan seorang yg sangat simple. dia x pernah nak marah2..
andaikata Ezzah kata Bad xleh tgk rumah bersepah.. tp Hanan langsung x kesah.. baju adalah bab yg paling failed sekali dlm hidup aku.. tp dia x kesah pun klu baju berlonggok x berbasuh.. teruknya la aku sbg seorang isteri.
klu aku basuh baju tp x larat nak jemur, mintak la tolong.. insyaallah dia akan menolong..
pernah suatu ketika dulu.. aku gaduh besar dgn dia sbb laundry ni la.. kesnya baju terlalu byk x berbasuh.. aku salahkan dia sbb dia langsung x pernah tolong dlm aku mengemas semua pakaian.. aku comparekan dia dgn suami ofismate aku.. menurut opismate aku, pakaian dia semua husband dia yg uruskan.. klu masuk mechine tu, siap asingkan lagi jns pakaian.. so, dia x perlu bersusah payah.. that time aku fikir, kenapa suami aku x macam tu.. kenapa aku kena selesaikan semua...


tp lama kelamaan aku sedar, setiap manusia ni berbeza.. Hanan mempunyai perwatakan yang berbeza.. klu melipat pakaian, lipatan pakaian dia lg kemas dari aku.. hehehe..
Hanan mmg sgt x berapa pandai membuat sebarang kerja rumah.. dari kemaskan rumas, memasak, menguruskan pakaian tp yg bgsnya, dia mmg seorang yang x cerewet..
dia pakai jer apa je pakaian yg dia ada.. sampai aku sndiri kdg2 naik malu bile kuar g jln or kenduri, dia nak pakai t-shirt kilang jer (of course la walaupun t-shirt yg kilang bg branded gak, tp ttp ada lambang company tu).. Macam tu jugak dgn makanan, dia sgt la senang.. x perlu masak susah2.. ikan goreng je pun cukup pada dia.. ikan yg plg digemari is Ikan selar kuning which is last choice klu aku beli kat pasar sbb aku x suke siang ikan.. tp aku x sanggup la nak hidangkan lauk tu jer pada dia..
kitorang selalu bertekak sbb aku kdg2 dah putus idea nak masak apa..
bile ditanye.. "nak mkn apa mlm ni"
dia jwb.. "abg x kesah, ikan goreng je pun da cukup"
sakit x hati...
dan paling utama, dia sgt la x pandai memasak... megi pun dia rendam jer...
pernah waktu tu aku mengandungkan ain.. Penat sgt rase dan dah x berdaya.. nak makan kat luar pun x larat.. btw, time 1st preggy, aku mmg sgt mengada.
that time dia masakkan sardin n telur dadar... masa yang diambil ialah selama 2 jam.. hahahaha..
tahap kebulur gler aku..


masa demi masa dah cukup mematangkan aku.. dulu kitorang selalu gaduh sbb every thursday nite, hanan akan kuar main Futsal.. kuar kul 8 mlm, kul 11 baru balik.. naik bengang gak kan...
skarang ni kami telah mencapai kata sepakat.. klu ada perkara yg perlu dilakukan or like nak main futsal ker, shopping ker.. gilir2 jaga anak.. lagipun anak2 kitorang kan dah besar2..
owh, b4 lupa cerita.. Hanan sgt pandai melayan budak2.. anak2 aku sgt suke bermain dgn dia.. aku xpandai bermain dgn budak.. utk menjaga anak, mmg la.. tidurkan, mandikan, bg makan (sometime), buat susu, kemas baju semua aku wat.. tp utk main kejar2, main sorok2.. anak ketawa sampai menggelegak.. itu semua hanan punyer kerja... dia sgt la pelawak dgn anak2... sbb tu anak2 manja dgn dia.. bile anak x sehat jer, cari aku gak... :D


skang kami dah byk melakukan perubahan.. mungkin sbb anak2 yg kian besar.. so da x brape stress utk menjaga.. Hanan dah boleh ptg main bola, mlm main futsal, or main boling or even gi karaoke.. tp bile time aku nak kuar lepak dgn kelab keta aku or nak g bergedik dgn teman2 lain, dia benarkan.. so kitorang akan bergilir2 la menjaga la anak2..
kerja rumah pun dah berbahagi sekang.. dia selalu basuh pinggan, basuh botol susu anak, buatkan susu utk anak, kemaskan baju anak2 ke taska kami selang seli..
kadang2 dia selalu wat suprise dgn kemaskan tempat tido, or kemaskan ruang tamu n dapur...


Macam 2 hari lepas, aku x brape chat.. b4 balik kerja aku dah msg bgtau yg aku x chat.. hanan pesan jgn amik anak lg, lepas dia balik dari main bola, dia kan amik anak2.. tp aku x sampai hati sbb dia akan balik sampai kul 7.30mlm.. so aku amik gak.. Hanan gak pesan xyah masak sbb dia nak beli je kat pasar mlm.. dan baju yg menimbun x berjemur.. dia akan jemurkan...
aku suke dia wat sesuatu kerja sbb dia seorang yg sgt teliti dlm membuat kerja.. kemas jer.. x mcm aku.. kerja asal buat.. hehehe
petang semalam aku balik kerja, tgk dia tgh melipat kain... seronok je tgk... Naik mua la plak kan..
so hadiahnya aku masakkan la udang masak lemak cili api utk dia.. hehehehe
da puas la mkn luar, sampai dah x tau nak mkn apa... hehehe


jd mcm nilah kami skang.. n aku sbnrnya rase bersyukur sgt dapat suami yang menyayang mcm ni.. walaupun sifat romantik yg sifar di dlm diri dia tu.. yg utama, dia sgt la menyayangi aku dan anak2..

5 membebel:

-Sara- said...

tgu entry ni edisi puan sara lak eek :P

Ezzah said...

hohohoho..bab2 tandas mmg aku x usik. itu mmg kerje bad. tp kalo aku ada usik tuh, mmg bertuah laaa...muahahahaha.. :D

Madamme Anne said...

cpt sara... x sbr nak baca ni.. hehehe

ezzah: aku sgt cerewet bab tandas.. nak harapkan hanan,rm.. x tau la bile.. hehehe.. tp klu yg aku mmg x sggup..mmg dia la yg kena..

goblogbyfarah said...

beruntung kalau dpt suami yang rajin menolong...

Madamme Anne said...

kak farah: haah kan, beruntung sgt.. kurang la sket beban kita tu.. :D